Search

Translate

woensdag 15 maart 2017

Een boom is maar een boom?

Over smaak valt niet te twisten. Gelukkig maar. Gister liep ik met de hond door onze wijk en af en toe wordt mijn aandacht naar iets speciaals getrokken. Dat speciale was gister een flinke boom met een ruwe bast en 3 grote dikke takken recht omhoog. Tegen de blauwe lucht zag ik heel goed hoe de takken zich splitsten en de kleinere takken al kronkelend steeds dunner en fijner werden. Een hele mooie boom. Voor mijn gevoel dan. Helaas heb ik er geen foto van, maar wel van andere exemplaren (zie dit bericht).

Er zijn ook mensen die een boom pas mooi vinden als alles symmetrisch is; de vorm mooi recht, een gladde stam en mooie, rechte takken. Zo'n boom is zeker ook prachtig, maar heeft voor mij minder charme dan een schots en schuin exemplaar.


Een boom lijkt dus nog het meeste op een spiegel voor onszelf. Hij vertelt wat we wel of niet mooi vinden aan onszelf en hoe we daarmee om gaan. Ik vind dit zeer interessant om me in zo'n bomen psychologie te verdiepen en wat dan dan zegt over mezelf. Van de ene kant zeg ik: ik accepteer mezelf zoals ik ben, met al mijn mooie en minder mooie kanten. Van de andere kant kan het ook betekenen dat ik mag werken aan zaken die nog niet helemaal geheeld zijn. Nou ja, de eerste stelling bevalt me beter ;-) (hoezo struisvogeltechniek hahaha).

Er bestaat een boek over de Symboliek van Bomen. Dit is een boek over de Keltische Bomenkalender en veel meer.

Ik vind een boom mooi als:
* ik de neiging krijg om de boom te knuffelen als ik er langs loop
* als de bast 'littekens' vertoond
* als de takken onvoorspelbare kanten op groeien
* als de boom een veilig oord is voor spinnen, muizen, kabouters, feeën en andere wezens
* als de boom een steun is voor paddenstoelen in alle soorten en maten
Bomen zijn de longen van de aarde. Ze zijn uitermate belangrijk voor onze zuurstoftoevoer. Een omgeving ziet er met bomen veel gezelliger uit, dan alleen grijze gebouwen en muren. Bomen hebben helende krachten. En toch worden ze niet als zodanig behandeld:
* ze worden gekapt voor nog meer ruimte voor de mens
* ze worden over het hoofd gezien door de meesten
* bomen worden niet als volwaardig onderdeel van de natuur ervaren door de meeste mensen
* ze worden gekapt als brandhout of bouwmaterialen. Dat zou nog niet zo heel erg zijn, tenminste als er dan nieuwe bomen geplant zouden worden. Dat moet dan wel op een speciaal aangelegd stuk land, want bomen die niet van nature groeien, maar zijn aangeplant door de mens zijn eigenlijk allemaal wezen. Er is geen oude boom die hen helpt met groeien en zo....
* ze worden gebruikt als pispaaltje door honden (grapje ☺)

Wist je dat elke boomsoort onderverdeeld kan worden in een chakra, element, kleur, astrologisch teken en edelsteen? Toen ik dit voor het eerst las, dacht ik: oke, we gaan hokjes denken. Maar bomen blijken spirituele vibraties te hebben. Deze 'vibratie' maakt emoties los, heft blokkades op en verbindt ons rechtstreeks met de onuitputtelijke levenskracht van Moeder Aarde. En dan is het toch fijn om te weten waar je moet zoeken, toch?
Het boek De Helende Kracht van Bomen neemt je mee op je spirituele zoektocht!


Wist je dat bomen ook met elkaar kunnen communiceren? Ze zijn ultra intelligent. Voor een boom dan :-). Ze helpen elkaar, waarschuwen elkaar en zorgen voor elkaar. Dit wordt heel mooi beschreven in het boek Het Verborgen Leven van Bomen.


Helemaal onderaan heb ik een mooie bos meditatie voor je klaarstaan (deze staat los van de meditaties die bij onderstaand boek horen). Als je wilt kun je daar naar luisteren om jezelf op te laden. Ik mediteer heel erg graag. Het brengt me terug naar het hier en nu en het brengt vooral rust in mezelf. Als je iemand bent die graag wandelt, maar daar een spirituele draai aan wilt geven, of als je iemand bent die wel graag wil mediteren maar niet stil kan blijven zitten, dan is dit boek misschien wel de oplossing voor jou:
Meditatief Wandelen



Ik ben gek op bomen; gewoon om wat ze uitstralen. Niet voor niets heb ik gekozen voor de naam De Appelboom. Ik ben helaas geen bomenkenner, maar ik interesseer me er wel voor. Vooral voor het spirituele aspect. Er zijn regelmatig bomen waar ik om advies ga vragen als ik ergens mee zit. Ik vraag dan eerst toestemming om de boom te knuffelen. Dan vertel ik alles wat me dwars zit. Vervolgens ga ik bij de boom zitten, en dan luister ik naar het gefluister. Heerlijk. En ik krijg heel vaak antwoord ☺♥.



Wanneer vind jij een boom mooi? Kun je ook zeggen waarom je dat vind? Praat je ook met bomen net als ik? Wat doet een boom met jou? Ik hoor graag van je. XOXO
Vivian Dassen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.