Search

Translate

woensdag 20 december 2017

Yule - Midwinterfeest - De Terugkeer van het Licht


Yule is het feest van de langste nacht en de kortste dag dat wereldwijd door Wicca, Paganisten of andere Natuurreligiën wordt gevierd op 21 december. We vieren de terugkeer van het licht! De dagen worden langer. Heerlijk!

In de winter was er vroeger weinig te doen voor de Kelten; de oogsten waren binnen en men kon genieten van lekker eten, drinken en van gezellig samenzijn met vrienden en familie.
Yule kun je op verschillende manieren vieren en alle manieren zijn goed, zolang de intentie maar goed is; dat het uit je hart komt bedoel ik daarmee.


Mijn manier van Yule vieren

Een van de vele manieren om Yule te vieren is de volgende. Je hoeft niet alles te doen wat hier geschreven staat. Als je slechts 1 onderdeel wilt doen, of enkele waar je iets mee hebt dan is dat ook prima. Voel je dus tot niets verplicht.

Ochtendwandeling
Sta 's morgens vroeg op, trek lekker warme kleding aan, neem een thermoskannetje thee of koffie mee naar buiten, het liefst eventjes de natuur in met jezelf of je hond of met gezin, vrienden en familie, om de eerste zonnestralen te verwelkomen. Zelf heb ik twee puberdochters die er niet aan moeten denken om vroeg op te staan op hun vrije dag, dus ik trek er met de hond op uit.
Onderweg zoek ik een tak van een eikenboom. Eik symboliseert de groeikracht van de natuur. Die vind je in deze tijd van het jaar gewoon op de grond. Als dat niet het geval is, vraag dan netjes toestemming aan de boom of je een tak mag afsnijden. Als je geen eikenboom kan vinden, kies dan gewoon een tak die op je weg op de grond ligt. Het gaat om het idee.

Licht in huis
Eenmaal thuis steek ik lekker veel kaarsen aan. Zorg dat je er ook nog hebt voor later op de avond; het is de bedoeling dat je zoveel kaarsen aansteekt dat je geen andere lichtbronnen hoeft aan te doen. Veel kaarsen dus ☺.
In deze tijd van het jaar zijn ze makkelijk overal te verkrijgen in alle vormen, kleuren en geuren. Je kunt ze ook zelf maken. Ik ben al een paar weken druk bezig met het maken van kaarsen voor Yule (en als kadootjes). Ik maak sprookjes kaarsen. Ze branden op als sprookjeskastelen. Ik vind ze zo schattig én ze vormen een hexagram.
Als jij ook een speciale Yule kaars zelf wilt maken klik dan hier.
Bewaar deze kaars voor 's avonds.

- Het Hexagram
Even een sprongetje naar het Hexagram waar ik graag iets meer over wil vertellen voordat er misverstanden over ontstaan.

Voor veel mensen zal dit teken vooral uit het Jodendom (Davidster) tot hen spreken. Voor mij, en vele anderen, heeft een 6 puntige ster een hele andere betekenis. Het is een samensmelting, een innige omarming, van de symbolen Water 🔻en Vuur 🔻 en de lijfspreuk luidt: zo boven zo beneden. In de alchemie is dit het belangrijkste teken van het hele universum.

Voor wie bekend is met de chakra's, zal misschien zijn opgevallen dat het 4e chakra, het hartchakra ook bestaat uit een hexagram (en 12 bladeren). Hier worden de driehoeken gezien als het lichamelijke en het geestelijke die samen versmelten.
Het hartchakra verbindt de onderste 3 chakra's met de bovenste 3 en is daarin een cruciaal punt in ons lichaam dat veel verzorging en liefde nodig heeft. Voor jezelf en voor anderen.


                                         


Als je wilt kun je 's avonds een ritueel uitvoeren met de (zelfgemaakte) kaars en de tak 

Wat je nodig hebt is:
* een glas water
* een kommetje zout, wat aarde of een mooie steen
* wierook (eventueel zelfgemaakt; klik hier) en een kooltje als je zelfgemaakte wierook gebruikt
* een extra kaars
* aansteker of lucifers (ik hou van lucifers!)
* een afbeelding van de continenten (ik neem altijd een wereld atlas)
* Engelenconfetti of andere glittertjes
* de tak die je vanmorgen hebt gevonden
* 3 papieren blaadjes in een kleur die je mooi vind (het papier kun je ook zelf scheppen☺)
* een pen die het doet ;-)
* de (zelfgemaakte) kaars
* touw of draad (het liefst van katoen)
* een kompas
* iets te drinken en te eten
* een kussen om op te zitten en/of een deken
* een vuurvaste schaal
* zet je brandalarm even uit (detail, detail... hahaha... ahum.)

Alles bij de hand houden
Als je 's avonds het Yule ritueel gaat doen, zorg er dan voor dat je alles bij de hand hebt. We gaan namelijk een cirkel trekken (gewoon met je vinger is goed genoeg; het gaat om de gedachten kracht), die ons in staat stelt ons te beschermen en energetisch op te laden tijdens het ritueel.

Maar goed, zorg dus dat je alles bij je hebt wat je wilt gaan gebruiken, want als de cirkel eenmaal is getrokken kun je er niet meer zomaar uit zonder de magie te doorbreken.

Hoe gaan we dit ritueel nou doen:

Ruimte schoonmaken

Maak de ruimte energetisch schoon. Ik heb dit (dagelijks) nodig omdat er bij mij thuis allerlei energieën rondhangen waarvan de lagere het resultaat negatief zouden kunnen beïnvloeden. Hoe spiritueler je bent, en hoe hoger je energie, hoe meer er van de andere kant aan je wordt getrokken; je kunt er dus niks aan doen dat ze je weten te vinden, die energieën. In dit bericht kun je lezen hoe je een Rituele Ruimte, een RR kunt maken om de ruimte schoon te maken. Dit hoef je niet per se te doen, maar het voelt gewoon lekkerder.

Cirkel trekken 

Ook dit hoef je niet per se te doen, maar mijn ervaring is dat je een extra dimensie geeft aan het ritueel dat gaat komen. Ook ben je beschermd voor invloeden van buitenaf en geloof me, dat kan van alles zijn.
Hoe gaat dat dan zo'n cirkel trekken? Ook hierover zullen de meningen verdeeld zijn. Dit is hoe ik het doe:

Neem het kompas en bepaal het noorden in de ruimte of buiten. Zet hier een tafeltje neer met al je attributen erop (zie het lijstje hierboven).
Trek nu de cirkel die minstens anderhalve meter doorsnee is, want je moet er ook nog in kunnen zitten met al je spulletjes, en je ritueel doen. Ik begin met cirkel trekken vanuit het oosten. Ik loop dus vanuit het oosten een rondje met de klok mee, mijn vinger van mijn linkerhand richting de grond, terwijl ik iets zegt in de trant van: "deze cirkel wordt getrokken om mij energetisch te beschermen en mij op te laden voor het ritueel dat nu gaat komen. Dank je wel." De cirkel is nu getrokken; je kunt er nu niet zomaar meer uit lopen. Zorg dat je tafeltje in de cirkel staat!

Eer de elementen en vraag hen om hulp

Het Oosten - Lucht - Wierook ( of veertjes, beeldjes of afbeeldingen van engelen)
Steek het kooltje aan als je zelfgemaakte wierook hebt. Zo als eerder gezegd hou ik van lucifers. Strijk wel altijd van je af, blaas de vlam niet uit; wapperen is beter voor de energie op dit moment van het ritueel. Als het kooltje gloeit kun je de wierook erop leggen. Als je kant en klare wierook hebt dan kun je die nu ook aansteken. Loop nu met de klok mee naar het oosten met de wierook in je hand en vraag aan de wachters van het oosten of zij je met het element Lucht willen beschermen en je ritueel willen versterken. Zet de wierook hier neer.

Het Zuiden-Vuur - Kaarsen (ook te gebruiken: draak, steenpit, kastanjebast)
Loop met de klok mee terug naar het tafeltje en pak de extra kaars. Steek deze aan en loop weer met de klok mee naar het zuiden. Vraag aan de wachters van het zuiden of zij je met het element Vuur willen beschermen en je ritueel willen versterken. Zet de kaars hier neer.

Het Westen - Water - Water (of schelpen, stukjes glas)
Loop met de klok mee door naar het tafeltje en pak het glas water. Loop met de klok mee naar het westen en vraag aan de wachters van het westen of zij je met het element Water willen beschermen en je ritueel willen versterken. Zet hier het glas neer. Hiervoor kun je ook gebruik maken van Maanwater dat je heel goed kunt maken met Volle Maan. De 22e december is het Volle Maan, maar het maanwater kun je gerust al 2-3 dagen van te voren (of erna) maken.

Het Noorden - Aarde - Zout (of een bakje aarde, of een mooie (edel)steen)
Loop met de klok mee door naar het tafeltje en pak het kommetje zout. Loop met de klok mee langs alle attributen totdat je weer terug bent bij het tafeltje. Vraag aan de wachters of je met het element aarde willen beschermen en je ritueel willen versterken. Leg of zet je steen terug op tafel.

Spirit-Source-Het Al
Als laatste ga ik rechtop staan, doe mijn armen opzij en dan draai ik langzaam of snel een paar rondjes met de klok mee, terwijl ik mijn armen steeds hoger breng, totdat mijn handen elkaar raken. Op dat punt dank ik Spirit/Source/de Bron (je snapt wel wat ik bedoel, hè) en dan laat ik mijn armen weer langzaam zakken. Pas op dat je niet duizelig wordt!☺

En nu verder?
De ruimte is nu één grote bol van energie die je hebt gecreëerd. Steek de kaars aan die je had bewaard voor deze avond.
Ga in het midden op het kussen zitten, sla eventueel de deken om je heen. Pak de afbeelding van de continenten erbij en leg op elk continent wat Engelenconfetti of glittertjes.

Pak nu de blaadjes. Schrijf op 1 blaadje iets dat uit je hart komt voor de aarde en alle levende wezens erop. Schrijf op het 2e blaadje iets voor een ander. Schrijf op het derde blaadje iets voor jezelf.

De tak opladen
Pak de tak erbij.
Loop met de tak naar het Oosten en hou hem in de rook. Je kunt nu iets zeggen in de trant van: Element Lucht, laad deze tak op met je krachten alsjeblieft.  Zo loop je met de klok mee langs alle elementen waarbij je de tak door het vuur haalt, besprenkelt met water en daarna met zout. En je vraagt elk element om de tak op te laden.

Als je daarmee klaar bent ga je terug in het midden zitten. Neem het touw en bindt de blaadjes vast aan de tak. Leg de tak op de afbeelding van de continenten.

Een intentie meegeven aan je tak
Denk nu eventjes aan alle mensen in je omgeving die het moeilijk hebben. Laat je liefde stromen naar hen. Laat je liefde stromen naar alle mensen in je stad, in je land, in je continent, in de hele wereld. Laat het nu stromen naar alle levende wezens. Vergeet de vissen in de oceanen niet.
Denk nu aan iemand die dicht bij je staat en laat je liefde stromen naar deze persoon.
Ga nu met je aandacht naar binnen en laat de liefde stromen in je zelf.

Steek nu de tak met de briefjes aan met je (zelfgemaakte) kaars. Je brandalarm had je uitgezet, toch? Goed zo. Leg de tak in de vuurvaste schaal in het midden. Blijf nu even rustig zitten, of dans een wilde dans als dat beter voelt. Doe wat je voelt dat je moet doen. Alles is goed, zolang het maar uit je hart komt.

Eten en drinken
Nu is het tijd om te eten en te drinken. Doe dit met aandacht. Geniet van elke slok en elke hap.
Als alles op is, is het ritueel ten einde en kunnen we de cirkel gaan afbreken.

Cirkel afbreken
Loop tegen de klok in naar het oosten, pak de wierook op, dank de wachters van het oosten en zet de wierook op het tafeltje.
Loop tegen de klok in naar het zuiden, pak de kaars op, dank de wachters van het zuiden en zet de kaars op het tafeltje.
Loop tegen de klok in naar het westen, pak het glas op, dank de wachters van het westen en zet het water op het tafeltje.
Loop tegen de klok in naar het tafeltje, pak de steen en loop de cirkel tegen de klok in terug naar het tafeltje, dank de wachters van het noorden en zet de steen terug op tafel.
Zeg: deze cirkel is nu gesloten, maar niet verbroken.
So be it.

Yule blok
Je kunt ook een Yule blok aansteken. Dit is een blok vers gezaagd eikenhout. Hier kun je eventueel kruiden aan vastbinden met katoendraad, briefjes met goede wensen eraan vastmaken, besprenkelen met etherische oliën. Als je geen eikenhout hebt, kun je ook zo'n goedkope Zweedse fakkel kopen (o.a. Big Bazar). Het gaat om het idee. Om het blok heen kan dan gezongen en gedanst worden, of toneelstukjes worden opgevoerd bv van Koning Hulst die wordt verslagen door Koning Eik (niet dat mijn gezin daar ooit aan zou beginnen). 

Wat heerlijk dat ik dit met je mag delen.
Een hele fijne Yule avond gewenst!

Liefs,
Vivian Dassen
Sheavida

Hieronder nog wat heerlijke Yule muziek die je kunt gebruiken tijdens het ritueel als je dat prettig vind. Het eerste nummer is van Enya (falling snow). Het tweede van Damn the Bard (Noon of the Solstise)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.